Khamis, 19 Julai 2012

SISTEM PENGECAS (ALTENATOR)

Assalamualaikum pembuka kata,
kata-kata indah pembuka bicara,
hidup didunia bermacam bangsa,
salam sejahtera dikongsi bersama....

Automotif  kehebatan Dunia,
Proton dan perodua kebangaan negara,
Malaysia kini hebat dan bergaya,
Wawasan 2020 kita berjaya.... 


Kepada yang berkenderaan atau berkereta ,saya disini ingin berkongsi pengetahuan tentang sistem pengecas yang terdapat pada kenderaan anda.. ia adalah sangat penting kerana ,bateri adalah punca utama yang menjadi tenaga bagi mengalirkan arus elaktrik ketika kunci di 'on' kan,,kita harus lah pastikan keadaan bateri  dalam keadaan baik,keadaan bateri ini bergantung kepada altenator. di bawah ini adalah serba sedikit penerangan tentang altenator.

Di blog ini anda semua akan mempelajari  :
  • Fungsi Altenator
  • Binaan  komponen Altenator
  • Bahagian-bahagian komponen .



PENGENALAN SISTEM PENGECAS (ALTENATOR)


}PENGENALAN 
     Sistem cas untuk mengecas semula bateri.selepas bateri membekalkan arus tinggi yang diperlukan untuk menghidupkan enjin, bateri mempunyai cas rendah walaupun bateri masih baru,Sistem cas akan mengecas semula bateri dengan membekalkan cas rendah dan malar ke bateri. sistem cas berfungsi mengikut prinsip magnet untuk menukarkan tenaga mekanikal kepada tenaga elektrik.(lihat rajah 1 di bawah)
Rajah 1
 
}MEMPUNYAI  KUTUB POSITIF DAN NEGATIF
}1. Lebih kuat medan magnet, lebih kuat voltan terarus.
}2. Lebih pantas medan direntas, lebih banyak urat daya  
}    magnet dipotong dan lebih kuat voltan teraruh
}3. Lebih besar jumlah pengalir, lebih besar voltan  
}    teraruh.
}4. Lebih rapat pengalir dan medan magnet ke sudut  
}    yang betul ( serenjang ) Antara satu dengan lain,  
}    lebih besar voltan teraruh.

 





SISTEM CAS ARUS ULANG-ALIK

Sistem cas bergantung kepada janakuasa arus terus (DC) untuk mengecas bateri. Janakuasa DC membekalkan arus terus dan binaannya sama seperti motor elektrik.


Ia mempunyai arus keluaran terhad terutamanya pada kelajuan rendah.Oleh itu, janakuasa tidak dapat memenuhi keperluan automobil moden dan kini diganti dengan pengulang-alik.

Tidak seperti janakuasa, pengulang-alik (juga dikenali sebagai alternator) boleh menyediakan keluaran arus tinggi pada kelajuan enjin rendah


Alternator menggunakan prinsip balikan janakuasa atau dinamo. Dalam sebuah Alternator (rajah disebelah ), medan magnet yang berputar dipanggil pemutar dan ia berputar dalam pasangan pengalir pegun yang dipanggil pemegun.

Apabila kutub utara dan selatan berpusing, medan magnet akan melepasi pengalir, lalu mengaruh voltan yang mula mengalir dalam satu arahdan kemudian dalam arah yang bertentangan (voltan AC).

Oleh sebab kereta menggunakan voltan DC, AC mestu ditukar kepada DC. Tugas ini dilakukan oleh titian diod yang diletakkan antara belitan keluaran dan keluaran Alternator


Rajah 2  Pengulang-alik






Rajah 3 Binaan sebuah pengulang alik(Altenator)


BINAAN ALTERNATOR



PEMUTAR
Pasangan pemutar terdiri daripada aci pacu, gegelung, dan dua keping kutub. Takal dicagak di satu hujung aci membolehkan pemutar dipusingkan oleh tali sawat pemacu dan oleh aci engkol.

Pemutar ialah medan magnet berputar dalam pengulang-alik. Gegelung pula ialah dawai panjang berpenebat yang dililit di sekeliling teras besi. Teras ditempatkan diantara dua set kepingan kutub.
Medan magnet dibentuk oleh sejumlah arus (4.0 hingga 6.5) yang lolos melalui belitan gegelung. Apabila arus mengalir melalui gegelung, teras akan bermagnet dan kepingan kutub mempunyai kutub magnet. Satu hujung menjadi kutub utara dan satu lagi kutub selatan.

Pemutar lazimnya mempunya 14 kutub – tujuh kutub utara dan 7
Kutub – selatan dengan medan magnet di antara kepingan kutub bergerak daripada kutub utara ke kutub selatan.






GELANG GELINCIR DAN BERUS
Pemutar memerlukan arus elektrik mengalir dalam gegelung untuk mewujudkan medan magnet. Arus tersebut berpunca dari bateri melalui gelang gelincir dan berus.

Kebanyakan pengulang-alik mempunyai dua gelang gelincir yang dicagak terus di atas aci pemutar. Ia berpenebatdengan aci dan bahagian-bahagian lain.

Satu berus karbon ditempatkan di atas setiap gelang gelincir untuk membawa arus ke gegelung medan dan daripada gegelung medan.

Arus dipindahkan daripada tamatan medan pengatur voltan melalui berus pertama dan gelang gelincir ke medan magnet. Arus lolos melalui gegelung medan dan gelang gelincir kedua dan berus sebelum kembali ke bumi.






PEMEGUN

Pemegun ialah ahli pegun pengulang-alik. Pemegun diperbuat daripada
sejumlah pengalir, atau dawai dimana voltan diaruh oleh putaran medan
magnet.

Kebanyakan pengulang-alik menggunakan 3 belitan untuk menjana ampere
keluaran yang diperlukan. Ia disusun dalam tatacara delta (rajah dibawah)
atau Y (rajah dibawah).
pengulang-alik akan menggunakan salah satu belitan tersebut. Kebanyakan pengulang-alik menggunakan belitan Y kerana ia boleh membekalkan cas tinggi pada kelajuan enjin rendah. Belitan delta pula mengeluarkan ampere tinggi pada pada kelajuan enjin tinggi tapi keluaran rendah pada kelajuan rendah.

pemutar berputar dalam pemegun. Terdapat sela udara kecil diantara pemutar
dan pemegun bagi membenarkan pemutar berputar tanpa membuat sentuhan
dengan pemegun.





PASANGAN KERANGKA HUJUNG

Pasangan kerangka hujung, atau perumah dibuat daripada dua kepingan aluminium tuangan. Komponen ini mengandungi galas untuk menyangga hujung aci pemutar di mana takal pacu dicagak. Setiap hujung kerangka juga dibina dengan kelubung udara daripada kipas aci pemutar yang boleh lolos melalui pengulang-alik.
Biasanya mengandungi tiga diod penerus positif yang dikepil ke hujung kerangka belakang. Tiga diod penerus negatif diboltkan bersama dan kemudian diboltkan terus ke enjin. Pasangan kerangka hujung merupakan lorong bumi elektrik. Hal ini bermakna sebarang sambungan ke perumah yang tidak berpenebat merupakan sambungan bumi.


PASANGAN KERANGKA HUJUNG
( PAIR TAIL FRAME )




KIPAS PENDINGINAN
Di belakang takal pacu pengulang-alik ialah kipas pendinginan yang berputar dengan pemutar. Kipas menarik udara keluar di dalam perumah melalui bukaan di belakang kipas pendinginan (rajah dibawah). Udara bergerak menarik keluar haba daripada diod dan haba akan berkurangan. 



















Tiada ulasan:

Catat Ulasan